Putin Ramps Up RT’s Propaganda Budget as Poll Rating Slumps

Anna Nemtsova
·5 min read
Mark Schiefelbein-Pool/Getty
Mark Schiefelbein-Pool/Getty

MOSCOW–With Vladimir Putin’s popularity already in decline, news of the United States’ latest round of sanctions on Russia has alarmed the Kremlin, prompting its cast of experts, advisers, and anti-American ideologues to float several possible responses.

Senator Olga Kovitidi promised that Russia would “send America to a blind knockout.” One expert suggested publishing lists of Russian media “spreading fake news.” Certain military experts proposed the formation of “information battalions” in cyberspace, modeled after the masked Russian soldiers deployed in the 2014 Ukraine crisis. Ultimately, the government landed on a familiar strategy: they will try to change the perception of Russia by pouring even more money into propaganda.

After the sanctions were announced—this time in response to the poisoning of the opposition politician Alexei Navalny–the Russian government is reportedly aiming to expand the global audience of the Kremlin-funded RT television channel from 800 to 900 million viewers. They want to raise viewership on online platforms by promoting the internet content of the entire fleet of both Russian and foreign-oriented media outlets, including RT, RIA Novosti and Sputnik radio. In order to achieve this, the Kremlin has ramped up the state media budget to 211 billion rubles (about $2.8 billion)—a 34 billion-ruble ($460 million) increase from previous years.

“No doubt, RT’s information soldiers will use this significant budget effectively to influence Euro-sceptics, anti-globalists, and Washington critics,” an opposition politician in Moscow, Ilya Yashin, told The Daily Beast. “Putin believes that if the West has its state-sponsored Radio Liberty or BBC, the Kremlin should become serious in what they like to call a ‘mirror response.’ This is a new stage of the ongoing Cold War.”

“Do not underestimate RT’s growing influence,” he added.

Some say the media battle goes both ways. Maria Baronova, a former opposition activist covering Russian social issues for RT, was banned from American social media platforms last year. “The Cold War goes for both sides. I have been banned on Twitter for working for RT in April, 2020. That is nonsense,” Baronova added.

Russia’s Opposition Movement Starts To Crack

Investment in propaganda at home has already turned Russia into a nation of skeptics. In the early days of the conflict in Ukraine, 48 percent of Russians told the Public Opinion Foundation that they think propaganda harms their society.

According to a social study by the Russian Public Opinion Research Center, 88 percent of young Russians aged 18-24 said they were on YouTube. Even the Kremlin’s most notorious propagandist, Vladimir Solovyev, admitted in a recent interview for Komsomolskaya Pravda that “the television audience is growing terribly old.”

Young Russians are hungry for the truth, and in recent years, influential Russian YouTubers have started to take a more open approach with their content. Russia’s top online interviewer, Yury Dud, has 8.7 million subscribers and more than 500 million views on his channel. Tens of millions watched Dud’s documentaries on the AIDs epidemic and poverty and neglect in Kamchatka, Russia’s forgotten peninsula. More than 29 million people viewed Dud’s interview with Alexei Navalny soon after the politician recovered from his poisoning attack.

In spite of state pressure on opposition bloggers, emerging YouTube stars are now covering some of Russia's most acute political issues. Irina Shikhman, another popular blogger, focuses on making celebrity-oriented videos in which she asks public figures uncomfortable questions about their personal lives. But some of her most popular clips are political in nature: over two million people viewed Shikhman’s interview with Navalny ally Lyubov Sobol.

Russia’s only independent online television channel, TV Rain, has 2.3 million subscribers on YouTube. The channel’s founder and owner, Natalya Sindeyeva, says she isn’t worried about the Kremlin’s boosted promotion of RT.

“We have been competing with state television channels without any state budget, without any administrative resources, for 11 years and we managed, which means money is not the main thing,” Sindeyeva said. “If they boost social media, the algorithms would recognize the artificial traffic. We don’t see any threat, since we are experienced in responding to challenges. Our audience trusts us and independent bloggers, our main job is not to lie. Trust cannot be purchased for money,” she said.

It is too early to know for sure whether RT’s reports will crowd out independent media in Russia. “It depends on the quality of their content,” TV Rain’s editor-in-chief, Tikhon Dzyadko, told The Daily Beast.

Some independent bloggers saw the government’s increase of spending on internet content as a positive sign. “It seems the Kremlin realized they cannot ban YouTube, so they decided to choke it with propaganda,” blogger Karen Shainyan, host of the YouTube show “Straight Talk with Gay People”, told The Daily Beast. “Authorities spend shockingly huge money on RT, more than on any other television channel.”

Pavel Kanygin, who manages a YouTube channel for Novaya Gazeta, a legendary independent newspaper in Russia, says the government has begun to view social media platforms as a real threat. “We can see that the Kremlin has become serious about YouTube,” he said, especially after over 100 million people viewed an investigative report about Putin released by Navalny’s organization on the site in January.

“One thing is to get clicks and another to get people engaged, to comment on the publication–that is a completely different story that cannot be artificially created,” Kanygin said.

Read more at The Daily Beast.

Get our top stories in your inbox every day. Sign up now!

Daily Beast Membership: Beast Inside goes deeper on the stories that matter to you. Learn more.